Wednesday, June 22, 2016

නැව් ටෝක් (2)

(මුල් කොටස මෙතැනින්)


නැවක කොටස්...


සාමාන්‍යයෙන් නැව් ඒවාගේ වර්ගය අනුව තරමක් වෙනස් කම් තියෙන්න පුළුවන්.ඒත් මෙතන දක්වලා තියෙන්නෙ සාමාන්‍යයෙන් දකින්න පුළුවන් පොදු කොටස් පැහැදිලි කිරීමක්..පලවෙනි රූපේ අංක වලින් පෙන්නලා තියන ඒවා ඒ පිලිවෙලින්ම මෙහෙම පැහැදිලි කරනවා..රායිට් ඕකේ ...


1) Funnel
මේ වචනේ සාමාන්‍ය තේරුම තමා පුනීලය කියන එක.එත් නාවික ව්‍යවහාරයට අනුව මේක තමා නැවේ දුම් බටය.තෙල් දහනය වීමෙන් දුම් පිටවෙන්නේ මේක හරහා.මේක සම්බන්ධ වෙන්නේ නැවේ තට්ටුව යටින් තියන engine room (room කිව්වට මේක සැහෙන්න ලොකු ප්‍රදේශයක පිහිටි අවකාශයක්) එකේ ඉඳන්.


2)Jackstop
වැඩිය ව්‍යවහාරයේ නැති වචනයක්.වාරයකට ඇතුළු වෙද්දී නැව ලියාපදිංචි කරපු රටේ නාවික ධජය ඔසවන්නේ.


3)Propeller
මේක හරියට සම්බන්ධ කරපු විශාල බඹරයක් වගේ.මේකෙන් තමා වතුර තල්ලු කරන්නේ නැව ඉස්සරහට/පස්සට යන්න.


4)waterline
ජල මට්ටම


5)anchor
නැවේ නැංගුරම. මේ රුපයේ නැංගුරම තියෙන්නේ සම්පුර්නෙන්ම හකුලලා.මේක සම්බන්ධ වෙනවා දිග,ඝන,යකඩ මුදු වලින් හැදුනු cable එකකට...ඉතින් මේක පාවිච්චි කරලා පටු ගැඹුරක් තියන තැනක මේ නැංගුරම දැම්මම නැව එක තැනක නවත්තන්න පුළුවන්.මඩ හෝ වැලි තියන මතුපිටක මේ නැංගුරම ගිහින් ඇමිණුනාම ඒකෙ ඇමිනිමයි දිග ඇදෙන cable එකයි මේ නැව අල්ලාගෙන දියවැල්,රල පාරවල් වලට ඇදිල යන්න නොදී තියාගන්නවා.මේ විදිහේ නැංගුරම් දෙකක් තියනවා නැවකට.පැති දෙකින්ම ඉස්සරහින්.


6)(bulbous) bow
මේක තමා නැවේ ඉස්සරහම කොටස.මේක තමා වතුර කපාගෙන ඉස්සරහට යන්නේ.ඒක නිසා ශක්තිමත්වම හදන කොටස.මේක මේ bulb එකක් වගේ හැඩයකට හදන්නේ එකෙන් වේගය වැඩිකරගන්න පුළුවන් නිසා...


7)stemjack
නැව අයිතිකාරයාගේ කොඩිය උස්සන කොඩි ගහ.


8)Deck
නැවේ බිමට floor කියන වචනේ පාවිච්චි කරන්නේ නැහැ.ඒකට කියන්නේ deck කියන වචනේ.තව බිත්ති වලට කියන්නේ bulk head කියලා.


9)bridge
deck එකේ ඉඳල ඉහලට යන ජනෙල් තියන සුදු කොටස පේනවා නේද? ඒ මුළු කොටසටම කියන්නේ accommodation කියල.මේ කොටසේ තමයි ඔක්කොගෙම කාමර,භෝජනාගාරය පිහිටලා තියෙන්නේ.accommodation එකේ උඩම තට්ටුව තමයි නැවේ පාලන මැදිරිය.හඳුන්වන්නේ bridge කියන නමෙන්.

එතකොට දෙවෙනි රූපේ..
hatchescargo hold වහන්නේ මේවගෙන්.මේකත් ඝන යකඩ තහඩුවක් තමයි.crane එකක් නැත්තන් නැවේම තියන hydrolic/electric mechanism එකකින් අරින්න පුළුවන්.ලොකු පියනක් වගේ.මේකෙන් තමයි ගෙනියන cargo වැහි වතුරෙන්,මුහුදු වතුරෙන් ආරක්ෂා කරගන්නේ.container නැව් වල cargo hold එක පිරෙනකල් container පිරෙව්වට පස්සේ මේ hatch cover එක වහල ඒක උඩ container load කරන්න පුළුවන්.
keelනැවේ තියන පහලම කෑල්ල.මේක හරියට කොඳු නාරටිය වගේ..මේකට තමා මුලික සැකිල්ල සෙට් වෙන්නේ.

stern
නැවේ පිටුපස කොටස.


forecastle
නැවේ ඉදිරිපස කොටස

අවසාන රුපයේ දක්වා තියෙන්නේ propeller එකකුයි rudder එකකුයි.rudder එක එන්නේ propeller එකට ඉස්සරහින්.මේකෙන් තමා නැව හැරවෙන්නේ.එහෙම කරන්නේ propeller එකෙන් වතුර තල්ලු කරන එකේදී අවශ්‍ය පැත්ත අවහිර කරලා.එතකොට නැව අනික් පැත්තට හැරෙනවා....
ඒ වගේම නැවේ ඉස්සරහ ඉඳන් කෙළවරටම යනකල් ටැංකි විශේෂයක් තියනවා.මේවා පාවිච්චි කරන්නේ මුහුදු වතුර පුරවන්න.නැවෙන් cargo discharge කරද්දී නැවේ බර අඩුවෙලා නැව ඉස්සෙන්න ගන්නවා.එතකොට ඒ අඩුවෙන බර වෙනුවට වතුර පුරවනවා.නැවට cargo load කරද්දීත් එහෙමයි.බර වැඩිවෙන නිසා ඒ ටැංකි වල තියන වතුර එලියට දානවා.මේ විදිහට නැවේ stability එක maintain කරගන්න ගන්න වතුරට කියන්නේ ballast water කියල.ඒ ටැංකි වලට කියන්නේ ballast tank කියලා.
(මතු සම්බන්ධයි)

6 comments:

  1. Replies
    1. Thanks a lot..
      Please check the first part as well.

      Delete
  2. වටිනා තොරතුරු....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks a lot..
      Please check the first part as well.

      Delete
  3. වටිනා විස්තරයක්.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks a lot..
      Please check the first part as well.

      Delete